Vanliga idrottsskador

Varje år söker sig över 100 000 personer till akuten på grund av idrottsskador. Det sägs att över 80 % av alla skador är knäskador, vilket inte är konstigt med tanke på de flesta sporter innebär mycket springande. Men trots att knäskadorna är den vanligaste skadan finns det en väldigt lång lista på skador som sker i samband med idrott. Dessutom kan en skada innebära att du antingen får hjälp och kan fortsätta med sporten eller vara så allvarlig att du måste sluta. Som tur är finns det bra hjälp du kan få hos https://idrottsskadespecialisterna.se/ eller din vårdcentral. Ibland krävs det att du måste gå till en specialist ifall din skada är mer allvarlig.

Orsaker till skadorna

Du som utövar sport eller styrketränar känner antagligen till alla positiva effekter det kan ha på kroppen. Men förutom positiva finns det även en del negativa som kan leda till idrottsskador om du inte är försiktig. Orsakerna till varför du skadar dig går att dela in i två faktorer, yttre och inre faktorer. De flesta skador beror dessutom oftast på en kombination av både de yttre och inre faktorerna. De inre är individrelaterade, till exempel ålder, kön, vikt, tidigare skador, och så vidare. De yttre faktorerna är relaterade till omgivningen, som intensiteten, för snabb ökning av träningen, tung belastning, underlag, temperatur, och många fler. Det är nästan omöjligt att förespå när du är nära på att skada dig. Det enda du egentligen kan göra är att vara försiktig och prata med tränare och läkare om de bästa sätten att förebygga skador, särskilt om du varit skadat tidigare. Alla med en tidigare skada som hoppar in i träningen för snabbt har större chans att skada sig igen.

Förebygg idrottsskador

Oavsett vilken sport du utövar finns det en del tips och tricks på hur du kan förebygga vissa skador. Det är självklart ingen garanti att det fungerar men enligt en forskning är det möjligt att minska alla skador med 25 % om alla idrottsmän började vidta lämpliga åtgärder för att förebygga skadorna.

Det rekommenderas att du som ska utöva en sport tränar regelbundet. Deltar du endast i sporter eller träningar ett par dagar i veckan har du större chans till skador jämfört med professionella idrottsmän. Det är därför viktigt att du tar hand om din kropp trots att du inte deltar i sporter särskilt ofta. Se även till att inte ta på dig för mycket, anpassa träningen efter din kropp.

En annan sak som rekommenderas för att förebygga skador är att alltid värma upp ordentligt innan du börjar. När dina muskler är varma har de mindre chans att bli skadade. Det är också bra ifall du värmer upp på ett sätt som är anpassat efter dig och sporten du utövar.

Ibland bör du undvika att utöva sporter. Känner du dig trött eller har ont någonstans i kroppen kan det vara bra att ta en paus. Det finns en större risk att du skadar dig om du redan har ont någonstans, eller om du känner dig trött.