Kosttillskott som kan plocka fram din maximala kapacitet

Vi matas dagligen av artiklar och rubriker i media som försöker ge sken av att det finns genvägar till saker som bättre kondition eller snabbare viktnedgång. När det kommer till prestation inom sport och träning finns det dock inga genvägar på lång sikt. Det är träning och repetition som kommer göra dig till en bättra atlet oavsett vilken idrott du utöver. Man skall dock inte glömma bort att vår kropp påverkas av det vi stoppar i oss. Vi får inte låta oss luras av medias rubriker om quick fixes och mirakelpiller då det endast handlar om att jaga kick. Om du däremot är en vältränad och skicklig utövare av din idrott finns det saker att tänka på för att se till att du verkligen kommer att prestera som du är kapabel till. En del i detta är att äta rätt och använda kosttillskott som är optimerade för att få ut maximal kapacitet om du står inför en viktig tävling exempelvis.

Ett flertal produkter finns på apohem.se men låt oss nämna några exempel. Vi kan faktiskt börja med att nämna Arctic Root eller rosenrot som det kallas på svenska. Denna rot har en avslappnande funktion, vilket kan vara värdefullt i vårt stressade samhälle. Skall du prestera i en idrott är det dock inget som skall intas inför en tävling då du snarare behöver bli uppiggad, men det kan vara värt att känna till i ett större perspektiv då du kanske under långa träningsperioder lätt känner dig stressad.

Utövar du en konditionsidrott kan det vara bra att känna till att Omega 3 har en viss effekt på minskad syreförbrukning, vilket är en viktig faktor under ett längre lopp. Skall du utföra ett riktigt långt lopp som till exempel Vätternrundan, Vasaloppet eller motsvarande behöver du fylla på med energi under loppets gång. Här finns det flera olika typer av sportsbar som man smidigt kan bära med sig under loppet för att inta innan energidepåerna går tomma. Även druvsocker kan ge en extra kick och är lätt att få plats med i fickan. Rent psykologiskt är det bra att veta att man har extra energi med sig ifall det börjar kännas riktigt tungt. Du vill inte bli hungrig och törstig när du vet att det kommer dröja ett tag innan nästa vätskekontroll och du har ingenting med dig.

Det finns en hel del olika kosttillskott och man får själv laborera och hitta det som passar en själv bäst. Viktigt är dock att förstå att kosttillskottet är ingen genväg till bättre prestation utan snarare ett sätt att öka chanserna att du får ut din maximala kapacitet vid ett givet tillfälle. Du kommer alltså inte slippa undan den stenhårda träningen som krävs om det nu är vad du hade hoppats på.

Spendera gärna lite tid att studera olika produkter genom att läsa artiklar på nätet för att hitta det som passar just din idrott. Satsar du på en viktig tävling bör du dock testa produkterna på träning innan så att du inte går in i en tävling med en helt ny kostförberedelse. Det går aldrig att veta säkert hur kroppen reagerar så prova först för säkerhets skull så riskerar du inte att komma dåligt förberedd till din stora tävling.